Kanteljaar voor elektronische facturatie bij ondernemingen

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie en Administratieve Vereenvoudiging Theo Francken (N-VA) antwoordt vandaag in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken op de vragen van volksvertegenwoordiger Werner Janssen (N-VA) over elektronische facturatie, de zogenoemde e-facturatie. E-facturatie is één van de prioritaire projecten uit de actieplan van de Staatssecretaris in het kader van administratieve  vereenvoudiging met als uiteindelijk doel alle federale overheidsdiensten te verplichten om elektronische facturen te kunnen ontvangen tegen 1 januari 2016. “De elektronische facturatie -in al zijn vormen- vindt meer en meer ingang. 2015 wordt een kanteljaar. Meer dan de helft van de facturen naar onze ondernemingen zullen elektronisch verlopen. Het moet niet gezegd zijn dat elektronisch factureren vele voordelen biedt: goedkoper, beter voor het milieu, tijdswinst en bijvoorbeeld bij volledige geïntegreerde e-facturatie daalt het risico op fouten enorm” aldus Staatssecretaris Theo Francken.

In 2014 zijn volgens een recent onderzoek van de Dienst Administratieve Vereenvoudiging 48 procent van de facturen naar ondernemingen elektronisch verlopen. 

Er bestaan verschillende vormen van elektronische facturatie. Onderverdeeld in twee groepen heb je enerzijds de elektronische facturen verstuurd per e-mail en anderzijds de geïntegreerde elektronische facturatie. De eerste is momenteel de meest voorkomende maar de winsten zijn hier lager. Je bespaart hier vooral op de enveloppe en de postzegel. 

De geïntegreerde elektronische facturatie –ook wel de ‘zuiver elektronische facturatie’ genoemd- wordt in een automatisch leesbaar formaat verstuurd en volledig automatisch verwerkt bij de ontvanger. Dit levert natuurlijk de grootste besparing op. Ook voor burgers trouwens die bijvoorbeeld via Zoomit al zuiver elektronische facturen kunnen ontvangen en betalen.

Het zijn deze zuiver elektronische facturen waar we als overheid en ondernemingen echt op moeten inzetten. De facturen per e-mail  zijn vandaag de dag dan wel de meest gebruikte vorm (38,94% in 2014) maar op termijn moet de zuiver elektronische facturatie (8,72% in 2014) de regel worden. “Mijn administratie berekende dat als we volledig van papieren facturatie naar zuiver elektronische facturatie overschakelen er 3,37 miljard euro bespaard kan worden” aldus staatssecretaris Francken. Dit is de ideale situatie. De weg daarnaartoe gaat langs vele hindernissen. We zien bijvoorbeeld dat eenmanszaken of ondernemingen met een laag volume aan facturen nog kritisch staan ten opzichte van de investering die hiermee gepaard gaat. Maar er zijn vandaag voor hen ook al oplossingen via bijvoorbeeld tussenpartijen. De grote ondernemingen daarentegen zetten duidelijk al in op de zuiver elektronische facturatie.

Voor bijkomende informatie kunt u terecht bij de Dienst Administratieve Vereenvoudiging: dav@premier.fed.be

Samenvattend rapport Elektronische facturatie 2014

Deel dit artikel

Onze Partners